Russia's RT America registers as 'foreign agent' in US_Lifestyle_Asia Pacific Daily

To download APD News app

1. Please scan the QR Code 2. Download and install APD News App

Russia's RT America registers as 'foreign agent' in US

Lifestyle2017-11-14

Kremlin-backed news television station RT America registered Monday with the US Department of Justice as a “foreign agent” in the United States, the outlet’s editor-in-chief said, a statement later confirmed by the Department of Justice. US intelligence agencies said in a report in January that the television station, which broadcasts on cable in the United States, is “Russia’s state-run propaganda machine” and that it contributed to the Kremlin’s campaign to interfere with last year’s presidential election in favor of Republican Party candidate Donald Trump. After that report, the Department of Justice insisted that RT America comply with registration requirements under the Foreign Agent Registration Act (FARA). Under the act, RT will be required to disclose financial information. Moscow has repeatedly denied allegations of election meddling and said it views the actions against RT as an unfriendly act. Russian President Vladimir Putin has a tour of the Russia Today TV studios. But RT’s editor-in-chief, Margarita Simonyan, said on Monday that it would comply with the demand in order to avoid further legal action by the US government. “Between a criminal case and registration, we chose the latter. We congratulate American freedom of speech and all those who still believe in it,” Simonyan said on Twitter. The Department of Justice confirmed that it received a registration from T and R Productions LLC, which has operated studios for RT, hired and paid US-based employees and produced English-language programming. “Americans have a right to know who is acting in the United States to influence the US government or public on behalf of foreign principals,” said acting Assistant Attorney General Dana Boente. In October, Twitter announced it would no longer allow advertisements from RT and another Kremlin-backed news organization, citing intelligence that the television station participated in efforts to influence the election. China's English-language national newspaper “China Daily“.‍ FARA requires foreign governments, political parties, as well as lobbyists and the public relations firms they hire in the United States to register with the Department of Justice. FARA was first passed in 1938 in the lead up to World War Two in an effort to combat German propaganda efforts. Foreign government-owned news organizations, including China Daily, the English-language newspaper owned by the Chinese government, register under FARA. The law applies to companies that are owned or controlled by foreign governments. The United States and Russia are engaged in a back-and-forth over “foreign agent” registration. Russia’s parliament warned on Friday that some US and other foreign media could also be declared “foreign agents” in response to the actions against RT, requiring them to regularly declare full details of their funds, financing and staffing. US government-sponsored Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), CNN and Germany’s Deutsche Welle could all be affected by the retaliatory measures, a senior Russian lawmaker said earlier on Monday. While traveling in Asia, Trump touted the relationship between himself and Russia and posted on Twitter that improved relations with the country would be “a good thing, not a bad thing.” (REUTERS)

Kremlin-backed news television station RT America registered Monday with the US Department of Justice as a “foreign agent” in the United States, the outlet’s editor-in-chief said, a statement later confirmed by the Department of Justice.

US intelligence agencies said in a report in January that the television station, which broadcasts on cable in the United States, is “Russia’s state-run propaganda machine” and that it contributed to the Kremlin’s campaign to interfere with last year’s presidential election in favor of Republican Party candidate Donald Trump.

After that report, the Department of Justice insisted that RT America comply with registration requirements under the Foreign Agent Registration Act (FARA).

Under the act, RT will be required to disclose financial information.

Moscow has repeatedly denied allegations of election meddling and said it views the actions against RT as an unfriendly act.

Russian President Vladimir Putin has a tour of the Russia Today TV studios.

Russian President Vladimir Putin has a tour of the Russia Today TV studios.

But RT’s editor-in-chief, Margarita Simonyan, said on Monday that it would comply with the demand in order to avoid further legal action by the US government.

“Between a criminal case and registration, we chose the latter. We congratulate American freedom of speech and all those who still believe in it,” Simonyan said on Twitter.

The Department of Justice confirmed that it received a registration from T and R Productions LLC, which has operated studios for RT, hired and paid US-based employees and produced English-language programming.

“Americans have a right to know who is acting in the United States to influence the US government or public on behalf of foreign principals,” said acting Assistant Attorney General Dana Boente.

In October, Twitter announced it would no longer allow advertisements from RT and another Kremlin-backed news organization, citing intelligence that the television station participated in efforts to influence the election.

China's English-language national newspaper “China Daily“.‍

China's English-language national newspaper “China Daily“.‍

FARA requires foreign governments, political parties, as well as lobbyists and the public relations firms they hire in the United States to register with the Department of Justice.

FARA was first passed in 1938 in the lead up to World War Two in an effort to combat German propaganda efforts.

Foreign government-owned news organizations, including China Daily, the English-language newspaper owned by the Chinese government, register under FARA.

The law applies to companies that are owned or controlled by foreign governments.

The United States and Russia are engaged in a back-and-forth over “foreign agent” registration.

Russia’s parliament warned on Friday that some US and other foreign media could also be declared “foreign agents” in response to the actions against RT, requiring them to regularly declare full details of their funds, financing and staffing.

US government-sponsored Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), CNN and Germany’s Deutsche Welle could all be affected by the retaliatory measures, a senior Russian lawmaker said earlier on Monday.

While traveling in Asia, Trump touted the relationship between himself and Russia and posted on Twitter that improved relations with the country would be “a good thing, not a bad thing.”

(REUTERS)

Hot Recommended

  • China: Grieving mother confronts murdered daughter's former roommate

  • China’s giant energy firm keen to expand cooperation with Indonesia

  • Indonesia frees hostages from separatist group’s custody in Papua

  • Pakistan:Honda criticized for blaming fuel quality for vehicle’s failure

  • EU silence over Catalan leader's call for action speaks volumes

  • China reaches agreement with WHO on fight against cancer